Kommunikations- och planeringsverktyg inom projektet
Som vi skrev i det senaste inlägget kommer ni här få en överblick av vad vi har identifierat som behov för kommunikations- och planeringsverktyg. Det är tänkt att dessa verktyg ska underlätta samplanering av odling, skörd och hantering (t.ex. förädling) inom projektet Murbruk. Under projektets första säsong har vi i Murbruk identifierat tre viktiga verktyg som kan hjälpa oss att tänka igenom hur vi ska odla, skörda, sälja och förädla grönsaker på bästa möjliga sätt, inte bara för att förbättra ekonomi för varje gröda utan också för att minska eventuellt matsvinn. Nedan beskrivs vad de olika verktygen har möjliggjort under säsongen, samt hur vi har använt dem för att kommunicera viktig information till varandra.
Kommunikations- & planeringsverktyg nr. 1 – sådd och plantering
Under vintern 2022 påbörjade vi arbetet med ett verktyg för samplanering av odlingssäsongen 2023. Som ni ser på bilden ovan finns det tre olika sorts jordarter/odlingsplatser sammantaget på Ändebols gård och Birgittas trädgård som passar bra eller mindre bra till odling av olika slags grönsaker. Utöver det finns det olika växthus/odlingstunnel. Ändebols gårds uppvärmda växthus är förstås speciellt anpassat för att odla stora mängder tomater och gurka i. För att bestämma hur alla andra grönsaker skulle odlas så funderade vi över olika faktorer tillsammans:
tid för sådd och plantering
hur mycket och när vi ville ha olika omgångar av grönsaker tillgängliga
vilken sorts jordart passar bäst till olika grödor (t.ex. morötter i Birgittas trädgårds sandjord men inte i Ändebols lera)
gårdarnas olika växtföljder
behovet för att minimera risk för sjukdom (t.ex. Ändebols gård vill undvika att odla potatis på grund av risk för spridning av sjukdom till tomatväxthuset)
tillgång till odlingsverktyg och infrastruktur
arbetsbelastning för odling och skörd av olika grönsaker mm.
För att sedan genomföra planeringen från i vintras hade Katarina från Ändebols gård och Courtney från Birgittas trädgård veckovisa möten och Courtney jobbade även på Ändebols gård som trädgårdsmästare ungefär en dag i veckan under säsongen.
Kommunikations- & planeringsverktyg nr. 2 - skörd
För att kunna planera och kommunicera kring skörd under säsongen så behövde vi också ett verktyg som var både smidigt att använda och lätt för andra (anställda, praktikanter och volontärer) att förstå. Det har dock varit svårt att utveckla ett verktyg som kan kommunicera all information kring skörd på ett enkelt och tydligt sätt. Under säsongen har olika upplägg för verktyget prövats och vi kommer att utveckla verktyget vidare till säsongen 2024. Mestadels har verktyget använts för att planera vad och hur mycket som ska skördas under de dagarna Ändebols gårdsbutik har öppet mellan maj och november, samt för att hålla koll på grönsaker som har skördats och som har inte sålts i butiken. Verktyget gör det därför möjligt att se till så att överskottet kan användas i köket eller gå till förädling.
Kommunikations- & planeringsverktyg nr. 3 – hantering av överskott och potentiellt svinn
Samtidigt som vi i projektet ville kommunicera kring skörden så ville vi också hålla koll på överskott eller grönsaker med hög skörd under vissa delar av säsongen. Detta gjorde det möjligt att på ett effektivt sätt slussa vidare grönsaker från en gård till en annan, till exempel från Ändebols till Birgittas trädgårds andelsägare. Utöver det planerade vi regelbundet in tillfällen där personal i köket på Ändebols och andra personer som jobbar inom projektet kunde ta hand om grönsaker i Ändebols livsmedelsgodkända kök till förädling. Gårdarna anlitade även andra mathantverkare för att förädla produkter.
Katarina och Courtney jobbade tillsammans under säsongen med kommunikations- & planeringsverktyg nr. 2 och 3 för att se till att grönsakerna kom till rätt plats enligt bilden ovan. Den största utmaningen var att kunna ta hand om grönsakerna med allt vad det innebär (t.ex. tid, personal mm.) under högsäsong, men att ha verktygen för att planera in hur vi skulle agera hjälpte definitivt.
Nu när större delen av säsongen är över så är planen framöver att sitta ner och utvärdera de olika verktygen. Till 2024 kommer planeringen uppdateras med all information som har samlats under året. Det ska bli spännande att se vad som händer under nästa säsong!